Ik heb ooit mijn pols gekneusd door een handstand, maakte liever honderd wiskundesommen dan dat ik een uurtje gym deed en heb überhaupt een hekel aan alles wat met sport te maken heeft. Tóch heb ik de 21 day yoga challenge gedaan. En het heeft mijn leven compleet veranderd. En niet omdat ik ineens een slanke, flexibele yogi ben (ben ik niet), maar om een heel andere reden. Lees mee met alle ups en downs van mijn challenge.

'21 dagen yoga? Wie heeft daar in hemelsnaam tijd voor!' was mijn eerste reactie toen ik over de challenge hoorde. Ik verklaarde die mensen voor gek, waarom zou je je iedere dag vrijwillig in een strakke yogalegging hullen om vervolgens een ingewikkelde Pigeon-pose te doen? Twee jaar lang dacht ik er niet meer aan. Totdat ik zelf de challenge aan ging. 

21 dagen yoga challenge

Challenge accepted

Mijn lichaam was dankzij mijn werk en elke dag achter de computer zitten veranderd in dat van een 80-jarige; óveral pijn en totaal niet flexibel. Ik begon de noodzaak van bewegen in te zien en had zowaar een sport gevonden die ik leuk vind: hot yoga en pilates bij de fijnste yogaschool die ken, Absolute Yoga Amsterdam. Een jaar lang sportte ik daar twee tot drie keer per week. Elk jaar organiseert Absolute Yoga Amsterdam een 21 day yoga challenge en ik deed mee. Ik ben niet vies van een uitdaging en wilde ervaren wat er met mij zou gebeuren. Fysiek, maar vooral ook mentaal. Verandert mijn lichaam, word ik zen, krijg ik honger, raak ik verslaafd of juist niet en vooral; houd ik het vol? 

21 day yoga challenge

Ups en downs

Dag 1: Onder het mom van 'straks moet ik elke dag sporten' heb ik vorige week vrijwel niks gedaan aan sport. Mijn schouders zitten vast, mijn benen zijn enorm stijf; ik ben wel weer toe aan een lesje yoga. Vol goede moed begin ik aan mijn challenge.

Dag 2: Spierpijn! Het was toch niet zo'n goed idee om vorige week lui te doen. Ik doe een zwaardere les, hot pilates, en die spierpijn werkt niet bepaald mee.

Dag 3: Nog steeds een beetje spierpijn, maar al minder dan gisteren. Doordat ik nu elke dag sport is het puzzelen met mijn schema. Ik werk twee dagen in Hoofddorp waardoor ik pas laat kan sporten, maar door de treintijden juist al redelijk vroeg bij Absolute Yoga Amsterdam ben. Ik dacht dat het irritant zou zijn, maar ik kom juist heerlijk tot rust tijdens het wachten op de yogamat. Ik slaap 's avonds heel slecht.

Dag 4: De spierpijn is weg! Een opluchting, want ik maakte me een beetje zorgen dat het niet goed voor mijn lichaam zou zijn omdat mijn spieren geen tijd hebben om zich te herstellen. Maar yoga en pilates beschadigen je lichaam niet, dus je kunt het prima elke dag doen. Dat heb ik nu ondervonden! Ik slaap weer slecht. Ik ben wel moe, maar heb een soort onrust in mijn lijf waardoor ik niet in slaap kom.

Dag 5: De vermoeidheid begint me op te breken. Ik ben zowel fysiek als mentaal moe. Als ik denk aan de bizar drukke dagen die eraan komen, breek ik. Huilen doe ik niet snel, maar ik lijk wel een waterval. Is het vermoeidheid of komen er ook emotionele gevoelens los waar ik al eerder over heb gehoord van de yogadocenten? Ik weet het niet, maar de tissues zijn niet aan te slepen.

Dag 6: Ik heb een bomvol weekend. Ondanks het slaaptekort moet ik weer vroeg uit de veren, anders red ik het niet. 's Avonds vier ik mijn verjaardag, maar ik ben eigenlijk veel te moe om te feesten. Ik vertel mijn vrienden hoe heftig de challenge tot nu toe is.

Dag 7: Brak! Ondanks mijn vermoeidheid was het enorm gezellig met mijn vrienden en heb ik iets te veel gedronken. Maar er moet ook vandaag gesport worden. Ik volg de raad op van een yogadocent: 'Als je vermoeid bent, pak een lesje yin-yoga'. Ik zag er enorm tegenop, maar het was zó'n fijne les. Na afloop voel ik me als herboren, de bonkende kater-hoofdpijn is verdwenen. Aha, dit is dus de beste remedie tegen een kater!

Dag 8: Happy birthday to me! Ik begin de dag als 25-jarige om 6.00 uur. Ik moet wel, want 's avonds ga ik uit eten voor mijn verjaardag en heb ik dus geen tijd om te sporten. Als avondmens is vroeg opstaan de hel, maar ik werd wonder boven wonder voor de wekker wakker. Ik voel dat ik meer energie heb dan voorheen!

Dag 9: Ik werk in Hoofddorp, dus pak een late les. Ik heb voor het eerst weer lekker geslapen en de Hot A-les gaat perfect!

Dag 10: Een yogadocent vertelde me dat dag 8 tot en met 12 zwaar zijn, omdat je spieren gaan protesteren. Daar heb ik helemaal geen last van! De les gaat weer goed. Ik voel me energiek en ben trots op mijn lichaam. 

Dag 11: Tweede keer dat ik om 6.00 uur op moet om de les van 7.00 uur te pakken, want vanavond heb ik weer een etentje. Voorheen was deze vroeg les niet eens een optie, maar nu doe ik het zonder moeite. Het opstaan gaat prima en het geeft zó'n goed gevoel om vroeg al iets gedaan te hebben.  

Dag 12: Ik heb energie voor tien en de les, hot pilates (mijn favoriet), vliegt weer voorbij. Zo zwaar als ik het vorige week had, zo soepel verloopt deze week. 

Dag 13: Ik merk veranderingen aan mijn lichaam. Mijn buik is strakker, net als mijn billen. En hé, ik heb ineens spierballen! Ik word er stiekem een beetje ijdel van en flex weleens mijn spieren voor de spiegel. Maar goed, ik werk er ook hard voor. Ook merk ik dat ik veel soepeler ben dan normaal. 

Dag 14: Het is zondag, dus ik doe weer yin-yoga. Dit is een les die om ontspanning draait, in tegenstelling tot de andere lessen die ik volg. Ik vind het leuk om te merken hoe erg iedereen met mijn challenge meeleeft, zowel op de yogaschool en werk als mijn vrienden, familie en op Instagram.

Dag 15: Nieuwe week. De challenge verloopt nog steeds voorspoedig. Ik had van tevoren een beetje verwacht dat ik bepaalde oefeningen ineens wel zou kunnen, maar dat is niet zo. De oefeningen die ik eerst moeilijk vond, vind ik nog steeds moeilijk. Toch krijg ik een compliment van een yogadocent, ze ziet dat het beter gaat. Ik besef ook dat ik slechts twee weken bezig ben en te hoge eisen aan mezelf stel. Ik ga ook vooruit, maar de kleine veranderingen zie je zelf niet!

Dag 16: Ik heb een sportbuddy, Daphne van Trendalert.nl, en dat maakt de challenge zoveel makkelijker en leuker! Mocht je de challenge zelf willen proberen, dan zou ik het zeker met een vriend(in) doen. 

Dag 17: Honger! Ik merk al een paar dagen dat mijn eetlust veel groter is dan voor de challenge. Logisch, want ik verbrand meer calorieën. Toch vind ik het lastig om meer honger te hebben. Ik ben er vaak niet op voorbereid, omdat het niet in mijn systeem zit. Helaas grijp ik hierdoor vaker naar slecht eten.

Dag 18: Ik moet weer de les om 7.00 uur doen, omdat ik die avond een borrel heb. Ik merk dat ik het stom vind dat ik een soort van moet 'boeten' om in de avond iets leuks te doen. De challenge en vijf dagen werken is een pittige combinatie! Als ik meer vrije tijd had en flexibeler was qua tijd, was het iets makkelijker geweest. Maar alsnog vind ik de challenge heel goed te doen!

Dag 19: Ik heb een foto op Instagram geplaatst over de challenge en ik krijg veel complimenten. Ik voel me een echte fitgirl en denk terug aan de tijd dat ik me juist een onsportieve sukkel voelde. Ik kan het dus tóch! De challenge zorgt ervoor dat ik trots op mezelf ben en lekker in mijn vel zit. 

Dag 20: De eerste week had ik het zwaar, daarna verliep het super soepel. Nu het einde in zicht is, krijg ik het weer zwaarder. Ik begin het vroege opstaan beu te worden en het vele zweten dat de afgelopen dagen steeds erger is geworden, vind ik ook ineens vervelend. Ondanks alles gaat de les goed en vind ik het fijn om ook in het weekend vroeg op te staan en productief te zijn. Nog maar een dag!

Dag 21: Ai. Ik heb denk ik nog nooit zo'n slechte les gedaan. Misschien is het mentaal, maar ik merk aan mijn lichaam dat het genoeg is. Ik kan mijn evenwicht niet meer houden en mijn spierenkracht is weg. Maar wauw, wat een euforisch gevoel na afloop. I did it!

Conclusie: Waarom ik dramatisch zeg dat de challenge mijn leven heeft veranderd? Niet omdat ik strakker in mijn vel zit (ik ben een centimeter bij mijn middel kwijt en een halve centimeter bij mijn armen!), maar vooral omdat ik iets heb gedaan waarvan ik dacht dat ik het niet zou kunnen. Ik kan véél meer dan ik denk, zowel fysiek als mentaal. Er waren ups en downs, maar ik weet nu dat ik me overal doorheen sla. Dat gevoel is onbetaalbaar!

Ook de uitdaging aangaan?
Of je nu ook een 21 day yoga challenge wilt doen of gewoon fit en flexibel wilt worden, ik kan Absolute Yoga Amsterdam van harte aanbevelen. Er zijn veel lessen op verschillende niveaus (Hot A, Hot B, Hot Flow, maar ook Power Pilates), je kunt er douchen in een prachtige doucheruimte en je kunt gebruikmaken van de accessoires als yogamatjes en handdoeken. Kijk op de website voor meer informatie!

21 day yoga challengeLees ook:

Gerelateerde posts

Je moet ingelogd zijn om te reageren

Reacties

Alexis

08:06 06/06/2017 Hoi Girlscene, misschien kunnen jullie de titel van 'sporten' naar 'yoga' veranderen want eerlijk gezegd had ik een iets ander beeld van dit artikel. Ook, waar is die superleuke legging + sportbh vandaan?

Je moet ingelogd zijn om te reageren