Tv, radio, YouTube... er zijn maar wat dingen in het dagelijks leven die je graag afleiden met irritante geluiden, liedjes en deuntjes! Al deze geluiden zijn speciaal gecreëerd om zowel bewust als onbewust in jouw hoofd te blijven hangen. Maar hoe werkt dat eigenlijk precies? En beter nog: hoe kom je er vanaf?! Girlscene zoekt het allemaal voor je uit. 

De meeste liedjes zijn speciaal geschreven om snel in je hoofd te blijven hangen. Nog niet te spreken over irritante deuntjes van reclames. Elke keer als je die melodie hoort moet je weer aan dat product denken. Daar gaat het natuurlijk om. Maar waarom is dat zo en wat doe je er tegen?

Muziek
Liedjes die snel in je hoofd blijven hangen zijn vaak ook de nummers die grote hits worden. Dit komt doordat er drie dingen zijn dat ieder liedje nodig heeft om geaccepteerd te worden bij een grote groep: herkenbaarheid, herhaling en inspringbaarheid. Het muziekgenre van een single moet gelijk herkenbaar zijn aan de basistonen van het liedje. De single moet veel herhaling bevatten in toon en woorden zodat het sneller vertrouwd wordt bij de luisteraar. Wat, als laatste, ervoor zorgt dat je singles niet per se vanaf het begin hoeft te horen, maar op zo'n beetje elk moment tijdens het nummer kan inspringen. Als een liedje aan alle drie deze criteria voldoet, wordt het bijna altijd een hit. Maar dat zorgt er ook voor dat het liedje bij veel mensen in de gedachten blijft hangen voor lange tijd, zelfs als hij of zij dat niet wil. Heel vervelend voor jou dus als luisteraar, maar essentieel voor de muziekindustrie. 

Hoe kom je hier vanaf? Door op een rustig moment de tijd te nemen om het nummer van begin tot eind te beluisteren. Je haalt je gedachten namelijk uit die oneindige loop waarin je het zelfde stukje (meestal het refrein) steeds weer opnieuw hoort in je hoofd. Het werkt voor je brein als een soort puzzel dat je moet oplossen. Wanneer zowel je bewuste als onbewuste de tijd krijgt om het gehele nummer in zich op te nemen, is de puzzel opgelost en blijven je gedachten er niet steeds weer bij terug komen.



Geluid
Bij algemene geluiden en deuntjes zit dit een beetje anders. Geluiden trekken namelijk juist de aandacht en blijven in je hoofd hangen als ze niet fijn zijn. Dit is ons overlevingsinstinct die onbewust altijd bezig is met mogelijk gevaar. Vandaar dat reclamespotjes vaak gebruik maken van hele hoge en irritante geluiden. Zelfs de stemmen in reclames worden zo overdreven en irritant mogelijk ingezet. Ook dit zodat het herkenbare deuntje of de catchy slogan in het hoofd van de luisteraars blijft hangen. 

Hoe kom je hier vanaf? Door precies dezelfde methode als bij muziek. Jammer genoeg bestaan reclamedeuntjes en slogans meestal alleen uit het deel dat je in je hoofd hebt.  Dat is dan ook precies waar het lastiger wordt bij geluiden versus muziek. Het enige wat je eigenlijk kan doen als je een geluid in je hoofd hebt die alleen maar uit herhaling bestaat is afleiding zoeken. Zet bijvoorbeeld een lang nummer op die uit veel verschillende tonen bestaat. Iets dat je onderbewuste ook meeneemt en je zo goed afleidt dat je zelfs onbewust niet maar aan het andere geluid denkt. 

Zet dus snel je beste koptelefoon op en laat de muziek je meevoeren!

Lees ook:

Bron, bron

Beeld: iStock

Gerelateerde posts

Je moet ingelogd zijn om te reageren

Reacties

Nog geen reacties

Je moet ingelogd zijn om te reageren